دوشنبه 10 ارديبهشت 1403-3:43 شمسی /4/29/2024 3:43:38 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1538
  • زمان انتشار:سه شنبه 7 آذر 1396-2:0
خودرونامه شماره 29 منتشر شد

بیست و نهمین شماره از روزنامه خودرونامه با طرح سوالی درباره چگونگی صدور مجوز برای شرکت «ایده تجارت هرمس» و عکسی از رئیس خانه معدن با موضوع نسخه نجات هپکو منتشر شد.
نسخه بخش خصوصی برای نجات هپکو/ "ایده تجارت هرمس" چگونه مجری برگزاری نمایشگاه خودروتهران شد؟

به گزارش خودرونامه در این شماره محمدرضا بهرامن شرح می دهد که پیش شرط خرید هپکو برای خرید هپکو آن است که كارگري ازخط توليد هپكواخراج نشده و هيچ كدام از دارايي هاي هپكو فروخته نشود.

رئیس خانه معدن ایران با اشاره به شکل گیری کنسرسیومی برای خرید هپکو گفت: پیش شرط چنین اقدامی آن است که كارگري ازخط توليد هپكواخراج نشده و هيچ كدام از دارايي هاي هپكو فروخته نشود.

به گزارش خودرونامه، محمدرضا بهرامن در دیدار یکشنبه گذشته خود با جمعی از تامین کنندگان قطعات خودروهای معدنی و راهسازی مستقر در اراک گفت: متاسفانه شرايط ايجادشده براي هپكو و ماشين سازي اراك حاصل عدم شناخت كافي به نيازبازار ماشين آلات معدني دركشور بوده است.

او افزود: هپكو بارها و بارها پتانسيل جذب قرار دادهاي جديد را داشته كه متاسفانه  تاكنون نتوانسته بنحو بهينه ازاين پتانسيلها بهره برداري نمايد.وی گفت:اینکه همچون دهه 60، صفر تا 100 همه کالاها را در داخل بسازیم منطقی به نظر نمی رسد و باید به تولید اقتصادی فکر کنیم.

بهرامن گفت: در بحث تامین ماشین آلات معدنی، حمایت از تولید داخلی، تکلیفی است که همه باید بدرستي به آن اعتقاد داشته باشيم .اما بدون درنظر گرفتن ابعاد منطقی و اقتصادی نهايتا محصول تولیدی دربازار رقابتي دارای قیمت تمام شده مناسب و قابل رقابت نیست.

او افزود: نياز حال حاضرجهت نوسازي معادن كشور به  حدود١٣٠٠يونيت ماشين آلات معدني با ميانگين ٥٠٠ ميليون دلار است.

رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: حفاظت از بازارغول بحران زده  ماشين آلات معدني كشور (هپكو)همراه با مشكلاتي است كه حل آنهانيازمند برنامه كوتاه مدت، ميان و بلند مدت است كه خوشبختانه با حمايت هاي ريشه اي دولت ازطريق ايميدرو، به عنوان يك سازمان حمايتي تعريف شده دربخش معدن خواهيم توانست درآمدزايي را به عنوان اصل فعاليت اقتصادي اين بنگاه قرار دهيم.

...

مجوز برگزاری نمایشگاه خودروتهران چگونه صادر شد؟

در ادامه این شماره این سوال مطرح شده که آیا مجری برگزاری نمایشگاه خودرو تهران در شرایط رقابتی امتیاز برگزاری این نمایشگاه را در شهر آفتاب اخذ کرده است؟

به گزارش خودرونامه، برگزاری نمایشگاه خودرو تهران، سال گذشته، در حالی پس از 13 سال توقف از سر گرفته شد که ابهاماتی درباره نحوه ارائه مجوز به مجری این نمایشگاه وجود دارد.

تا سال 82 این نمایشگاه از سوی شرکت بین المللی بازرگانی ایدرو برگزار می شد، که در دور جدید، این شرکت کنار گذاشته شد و برندی جدید برگزاری این خودرو را بر عهده گرفت. حال سوال اینجاست که برگزار گننده جدید تحت چه شرایطی به عنوان مجری انتخاب شده و چگونه توانسته مجوز ان را اخذ کند؟

به نظر می رسد که بهتر است در این خصوص سازمان توسعه تجارت شفاف سازی کرده و اعلام کند، انتخاب ایده تجارت هرمس با حضور کدامیک از متقاضیان صورت گرفته و این شرکت با چه شرایطی به عنوان مجری این نمایشگاه پرطرفدار انتخاب شده است.

آنگونه که در سایت این شرکت عنوان شده، شرکت ایده تجارت هرمس (سهامی خاص) با هدف گسترش ارتباطات تجاری در سطح ملی و بین‌المللی شروع به کار کرده است. خودرونامه از مدیران برگزاری این نمایشگاه و مسولان توقع دارد تا در این زمینه شفاف سازی کرده و راز اخذ مجوز از سوی این شرکت را عنوان کنند.

در ادامه این شماره مهم ترین مطالب منتشر شده از سوی سایت های تخصصی خودرویی نیز مورد بررسی قرار گرفته است

توصیه معظمی برای ادغام خودروسازان

خودرونگاران نوشته است که  پس از اين كه مدیرعامل ایران خودرو در متن پيام تبريك اش به قاسم جهرودي مدیرعامل جدید سایپا خواستار همکاری ایران خودرو و سایپا شده بود حالا منصور معظمي رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران از درخواست ادغام اين دو خودروسازي در سال گذشته مي دهد و مي گويد:« سال گذشته به این دو خودروساز توصیه کردیم که در جهت ادغام حرکت کنند.»

منصورمعظمی، معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفته است:«در دنیا، شرکت ها و سازمان های اقتصادی به سمت ادغام گام برمی دارند و این یکی از قواعد توسعه کسب و کار است. در ایران اما گویی برای بنگاه ها دشوار است که بپذیرند با یکدیگر ادغام شوند.

معظمی ادامه می دهد:«سال گذشته از این دو شرکت خودروسازی، یعنی ایران خودرو و سایپا، درخواست کردیم که نسبت به ادغام اقدام کنند. اما در سالی که گذشت، اقدام چندان جدی در این زمینه صورت نگرفت.»

او درباره بخش هایی از ایران خودرو و سایپا که قابلیت ادغام دارند گفت:« البته این موضوع باید توسط این دو شرکت مورد مطالعه قرار گیرد. اما به نظر می رسد، امور و بخش های غیر استراتژیک و خدماتی که بعضا در اختیار یک بنگاه خاص قرار گرفته است، می تواند بزرگ تر شود. به گونه ای که بتوانند خدمات دهی خود را افزایش دهند. اما نباید فراموش کرد که سهامداران این دو شرکت خودروسازی با یکدیگر متفاوت هستند و این دو، رقیب یکدیگر محسوب می شوند. به طور کلی ظاهرا شرایط ادغام هنوز فراهم نیست. ضمن آنکه، اقدامات جمعی در کشور ما طرفدار چندانی ندارد و معمولا با دشواری صورت می گیرد. درواقع، فضای کسب و کار ایران هنوز به این بلوغ نرسیده است که بنگاه ها در یکدیگر ادغام شده و بزرگ تر شوند.»

برنامه دولت برای برداشتن حمایت های تعرفه ای

ایکوپرس نیز به نقل از معاون اقتصادی وزارت صمت در جمع مدیران ایران خودرو آورده است: خودروسازان باید با ایفای نقش حرفه ای و تخصصی «از حمایت های دولت در بخش های تعرفه ای بی نیاز شوند» و «دولت تنها به عنوان هماهنگ کننده توسعه یافتگی صنعت گران» ایفای نقش کند.

سایپا نیوزهم گفته است که مدیر عامل سایپا در حاشیه نمایشگاه بین المللی خودرو تهران در پاسخ به این سوال که مواردی در خصوص ادغام ایران خودرو و سایپا در رسانه ها مطرح شده است ضمن رد این ادعا، از احتمال تهیه پلت فرم مشترک بین دو شرکت خبر داد.

صنعت نویس نیز نوشته است که بنابر اعلام مسوولان سایپا، مدیرعامل جدید این شرکت اجازه پیش فروش کوئیک را نداده و عنوان کرده که در راستای ارتقای آپشن ها، این محصول را با تاخیر به مشتریان عرضه خواهد کرد.

از سویی دیگر کارپرس با اشاره به مراسم افتتاحیه نمایشگاه خودرو تهران گزارش داده که شرکت های آرمان موتور کویر با لوکسژن، بهمن موتور با هاوال، پاکرو سبز قشم با هیوندای هیبریدی، کیان موتور وارنا با بورگوارد، عظیم خودرو با فتون، نگین خودرو با رنو، آرین موتور با دی اس و کارمانیا نمایشگاه خودرو تهران را آغاز کردند.

خبر خودرو هم در گفت و گو با نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نوشته است که دولت بزرگترین مانع ایجاد قطب سوم خودروسازی در کشور است  و اگر پای خود را از روی ترمز بردارد بخش خصوصی قطب سوم خودروسازی را در کشور ایجاد خواهد کرد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین